چرا باغ مدسه؟

طبق تحقیقی که در ۹۰۵ مدرسه در آمریکا بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ انجام گرفته، دریافته اند مدرسه هایی که پیرامونشان فضای سبز بیشتری وجود دارد، در مقایسه با سایر مدارس در آزمونهای استاندارد ریاضی و انگلیسی از عملکرد بالایی برخوردارند.

 

محققان مرکز تحقیقات اپیدمولوژیک محیط‌زیست در بارسلون اسپانیا، تغییرات رخ داده در شاخص‌های ذهنی را در طول یک دوره سه ساله در بین 2593 دانش آموز در شهر بارسلون اسپانیا مورد پایش قرار دادند.

نتایج نشان داد یک چهارم افزایش فضای سبز اطراف مدارس، با پنج درصد افزایش حافظه کارکردی، شش درصد افزایش کارکردی برتر و یک درصد کاهش بی‌توجهی در کودکان همراه است.

محققان می‌گویند طبیعت نقش اساسی و حیاتی و غیرقبل جایگزینی در رشد ذهنی دارد. محیط‌های طبیعی از جمله فضاهای سبز فرصت‌های بی‌نظیری برای تحرک، خلاقیت، مدیریت و کنترل و قوی کردن احساس نسبت به خود را برای دانش آموزان فراهم می‌کند و احساساتی همچون حس شگفتی را در آنها تقویت می‌کند. این فضاها همچنین بر وضعیت فیزیکی دانش آموزان تاثیر گذاشته که به طور مثبت بر جنبه‌های مختلف رشد ذهنی موثر است.

این تحقیق در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

اما چرا؟

این احتمال وجود دارد که فضاهای سبز باعث افزایش فعالیت فیزیکی می‌شوند و فعالیت فیزیکی بیشتر رشد ذهنی کودکان را سرعت می‌بخشد. علاوه بر این، دکتر لوو اشاره‌ می‌کند که بازی در فضای آزاد فرصت تمرین مهارت‌های ذهنی را برای بچه‌ها فراهم می‌کند.

 

او در گفت‌وگو با هافینگتون‌پست گفته‌ است: شواهد علمی نشان می‌دهند که طبیعت تأثیر چشمگیری بر رشد فیزیکی دارد و رابطه میان رشد فیزیکی و تیزهوشی نیز مستقیم و معنادار است. حضور در طبیعت این توانایی را به کودکان می‌دهد که در موقعیت‌هایی که دیگران آشفتگی وهمهمه می بینند، آن‌ها الگو‌ها را  شناسایی کنند. همچنین رابطه تنگاتنگ رشد فیزیکی و تیزهوشی برای فهم و کسب دانش و استفاده کاربردی از آن لازم است و فرد را قادر می‌سازد گزینه‌ها و احتمالات بیشتری را ببیند.

 

دکتر مارک نویونهنزن درباره اینکه چرا محیط سبز بر کارکرد حافظه و قوای شناختی انسان اثر می گذارد، می گوید: «نظریه های مختلف وجود دارد. یکی از این نظریه ها می گوید که حدود ۴۰ هزار سال در جنگل زندگی کرده ایم و فقط همین چند صد سال گذشته است که از جنگل بیرون آمده ایم. الان در جنگل بتونی زندگی می کنیم: در شهرها، با فضای سبز خیلی کم. بنابراین مغزمان هنوز با این جنگل بتونی خودش را تطبیق نداده است. منظورم این است که مغز تحت تنش و فشار است و درست کار نمی کند.»

به طور کلی احداث فضای سبز در مدارس تأثیرهای مثبت زیادی دارد که اهم آنها عبارتند از:

ایجاد سایه جهت استفاده دانش آموزان در مواقع لزوم،

حفاظ در مقابل باد و باران،

پناهگاه پرندگان،

جذب انرژی و گرمای هوا و سرد نمودن آن توسط تبخیر،

تصفیه هوا و جذب گرد و غبار در محیط زیست،

کمک به ثبات خاک و افزایش نفوذپذیری آب و هوا در آن،

تأثیر مثبت در مناظر و دیدگاه ها،

حفاظت در مقابل سر و صدا،

کنترل انعکاس نورهای مزاحم و کنترل باران

و اثرات مثبت روحی و روانی بر دانش آموزان هنگام مشاهده مناظر زیبای گیاهی و فضای سبز در مدارس.

قابل ذکر است هرچه محیط پیرامون دانش آموزان زیباتر و دلنوازتر باشد و فضای سبز احداث شده دارای هماهنگی و نظم خاصی باشد در یادگیری بهتر دانش آموزان تأثیر بسزایی داشته و از لحاظ روحی رنگ سبز به آنها آرامش خاصی می دهد و می توانند مطالب درسی را بهتر درک و تجزیه و تحلیل نمایند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *